On alkanut kuulua juttua, että autoalalle ei meinaa löytyä ammattiasentajia yrityksiin. Tähän on varmaan monia syitä.
Tänä päivänä auto on monimutkainen kokonaisuus ja asentajalta vaaditaan paljon muutakin, kun vain mekaaninen osaaminen.
Työntekijöihin on tarvetta, koska vanhemmat ammattilaiset pääsevät eläkkeelle.
Kouluista toki saadaan uusia asentajia alalle, mutta asentajaksi ei synnytä, vaan se vaatii vuosien oppimisen ja kokemuksen. Tämä vaatii työnantajalta ymmärrystä koulutuksen järjestämisestä ja koulutuksen laittamisen tuloksenteon edelle. Samoin on tärkeää, että työpaikkaan on luotu yhteishenki, missä jaetaan tietoa nuoremmille.
Myös yksi asia on se, että mielestäni nuoret eivät enää sitoudu niin vahvasti, kun me vanhemmat olemme tehneet. Vanhemmat asentajat eivät helposti lähde työpaikkaansa vaihtamaan. He ovat usein aika sitoutuneita työpaikkaansa. Nuorten työpaikan ja jopa alan vaihtamisen kynnys on huomattavasti matalampi kuin vanhemmilla.
Autoalan työnantajien pitäisi nyt herätä ja alkaa tekemään muutoksia työpaikoilla. Ensimmäisenä palkkaus pitäisi saada tasapuolisemmaksi. Nythän tuijotetaan tulokseen, jolloin perustöitä tekevät ansaitsevat helposti enemmän kuin haastavia töitä tekevä ammattilainen. Toinen asia joka vaikuttaa, on tuloksen maksimointi ottamalla töitä asentajalle enemmän, mitä hän pysyy järkevästi tekemään. Tämä tietysti aiheuttaa laadun heikkenemistä, mutta myös henkistä kuormittumista. Tästä taas seuraa motivaation laskua ja pahimmassa tapauksessa sairastumista.
Monesti on viikottaisia lyhyitä paleverejä, joissa työnantaja antaa infoa asioista. Ikävä kyllä ne usein koetaan negatiivisiksi, koska huonot asiat tuodaan esiin, mutta unohdetaan kertoa ne hyvät asiat ja onnistumiset.
Nyt pitäisi lähteä etsimään keinoja, millä työntekijät saadaan pysymään. Ei niitä asentajia ole bussipysäkit täynnä, niinkuin yksi entinen pomoni sanoi.